Agenda Vriend worden    
Gehoord & gezien Dorpskerk
Nieuwsbrieven
   
 

 

GEHOORD EN GEZIEN:


Gehoord op 10 februari 2019:
Grupo del Sur: Tango’s in de dorpskerk van Abcoude

Tango’s bij Abcoude Concerten, een apart geluid in deze concertreeks waar we toch meestal klassieke muziek te horen krijgen. Toch paste dit concert (afgelopen zondag 10 februari) perfect in de serie: het betrof geen dansmuziek maar luistermuziek. En dan denk je al gauw aan Piazzolla en de bandoneon, die ons zo bekend is geworden tijdens het koninklijk huwelijk in 2002.   
Inderdaad, ook de Grupo del Sur brengt deze muziek: spannende ritmes, opeens van langzaam naar snel overgaand, van verhalend naar fel, vaak in mineur. Somberte, heimwee en hartstocht. Gespeeld door een ensemble met behalve de bandoneon een piano, een viool, een bas en een gitaar. Meestal waren voor de eerste drie de hoofdtonen weggelegd, maar ook bas en gitaar hadden een onvervangbare rol.  Met zijn vijven creëerden de musici een prachtige sound die nog eens extra mooi uitkwam door de fraaie akoestiek van de Dorpskerk.
Behalve Astor Piazzolla stonden er ook andere componisten op het programma: Agri, Ziegler, en zelfs kregen we composities van de bassist Marc van Rooij te horen, allemaal in de stijl van Piazzolla. Over Piazzolla werd nog het een en ander verteld. Wist u dat hij geen Argentijnse maar Italiaanse ouders had? En dat zijn composities in eerste instantie niet geapprecieerd werden, noch door de gevestigde klassiek-minnaars, noch door de traditionele tangofans? Hij is een mooi voorbeeld van iemand die ondanks veel tegenwerking toch zijn eigen weg insloeg en uiteindelijk uiterst origineel werk heeft afgeleverd!
B.Santema

Programma:
composities van Astor Piazzolla (1921-1992), Antonio Agri (1932-1998), Pablo Ziegler (*1944) en Marc van Rooij (*1961)



Op 13 januari 2019: Academisten in de Dorpskerk


Abcoude had afgelopen zondag de eer een aantal zeer begenadigde musici te mogen beluisteren. Het betrof een groepje jongeren die hun muziekopleiding al hebben voltooid, prijzen hebben gewonnen,  (waaronder natuurlijk het Prinses Christina Concours) en al regelmatig optreden. Dit jaar waren ze door het Koninklijk Concertgebouworkest uitgekozen om nog een jaar bij hen in de leer te gaan. Wat een geluksvogels! Een betere begeleiding dan die van leden van het Concertgebouworkest bestaat er immers nauwelijks!
Eigenwijs omdat ze het al zo ver geschopt hebben? Verwend vanwege hun geprivilegieerde positie? Nee, fris en enthousiast was hun optreden. Het groepje betrof 8 musici (3 violen, altviool, cello, contrabas, klarinet en harp) en ze werden ondersteund door twee échte leden van het orkest (fluit en hobo).
Het was dan ook een perfect optreden dat begon met het Strijkkwintet nr 26 van Onslow, een componist uit de eerste helft van de 19e eeuw. De romantiek spatte er van af en het deed denken aan Schubert: onstuimig, verlangend met in het derde deel een lieflijk thema en in het vierde een hartstochtelijk besluit.
Het tweede stuk was van Ravel: Introduction et Allegro, uit 1905. De harp en de ijle tonen van de fluit bepaalden de ‘sound’ die zo kenmerkend is voor de Franse muziek uit het begin van de 20e eeuw.
Na de pauze was Prokofjev aan de beurt met Trapèze. In 1924 componeerde Prokofjev op bestelling – maar het mocht niet te duur zijn, daarom slechts voor 5 musici -  een ballet voor een Russisch gezelschap. Het werd een circusvoorstelling met zeer visuele muziek, je kan je er van alles bij voorstellen. En zoals dat gaat met muziek: alle fantasieën zijn geoorloofd!
Het was een krachtig en zeer muzikaal optreden van zeer talentvolle jongeren. Abcoude Concerten wenst hun een succesvolle toekomst.

Kersten McCall (solofluitist van het RCO) en Ivan Podyomov (solohoboïst van het RCO) spelen met de RCO academisten van seizoen 2018/2019:

Coraline Groen, viool
Victoria Constien, cello
Remus Rîmbu, viool
Lucía Mateo Calvo, contrabas
Isobel Warmelink, viool
Annemiek de Bruin, klarinet
Anna Maria Wünsch, altviool
Lauriane Chenais, harp

Programma:
• George Onslow – String Quintet  nr.26 op.67
• Maurice Ravel – Introduction and Allegro
• Sergei Prokofjev – Quintet in g minor


Op Tweede Kerstdag 2018 : "een ontspannend kerstconcert"

Brothers & Sisters

 

Charlotte en Josefien Stoppelenburg

en

Martijn en Stefan Blaak

De Dorpskerk van Abcoude is uitermate geschikt voor een kerstconcert. Het interieur heeft zo weinig nodig om een feestelijke sfeer uit te stralen. De kroonluchters branden en doen het koperwerk op het koorhek schitteren. Uiteraard draagt de grote kerstboom nog extra bij tot de sfeer.
Op Tweede Kerstmiddag traden hier twee jonge vrouwen (zussen) en twee jonge mannen (broers) op. Charlotte en Josefien Stoppelenburg zongen en Martijn en Stefan Blaak speelden quatre-mains piano. Duidelijk was te horen dat deze vier musici regelmatig met elkaar optreden. De duetten werden begeleid door sprankelend vierhandig pianospel dat wel een heel orkest leek te verbeelden. Ook de solo’s mochten er zijn. Vooral de donkere mezzospraan met haar diepe bereik gaf kleur aan de liederen. Ook de vader van de zangeressen speelde een rol, zij het als componist. Hij had enkele liederen van een nieuwe compositie voorzien, en tevens nieuwe pianoarrangementen gemaakt.
Het repertoire was slechts ten dele gericht op kerstmis, wat de originaliteit ten goede kwam. Zo hoorden we – naast enkele stukken uit de Messiah - ook een vrolijke Beethoven (pianovariaties over een thema van Waldstein) en een romantische Liszt (Im Rhein en Liebestraum). Een verrassing was de kennismaking met werk van Dick Kattenburg, een Nederlandse componist en slachtoffer van de Holocaust. Zijn muziek had van de Duitsers het etiket ‘Entartete Kunst’ gekregen. De pianisten speelden van hem een blues-, een tapdans- en een jazzcompositie.
Als toegift kreeg het publiek een kattenduet te horen. De zangeressen kregen de zaal aan het lachen met de ariazingende katten, die zelfs de subliem begeleidende pianisten belaagden.


Programma (pdf):

G.F. Händel (1685-1759)
He shall feed his flock (Messiah)

 

Rejoice (Messiah)
L. van Beethoven (1770-1827)
Variationen über ein Thema des Grafen von Waldstein
O. Respighi (1879-1936)
O car dolce mio figlio (La Nativitá del Signor)
F. Liszt (1811-1886)
Im Rhein, im schönen Strome (Heine)
W. Stoppelenburg (1943)
Selectie uit ‘Valasus’, een Nederlandse versie van ‘A Ceremony of Carols’

Vrolijkheden vrolijkheid 

O Kerstnacht 

In dulci jubilo
P.I. Tsjaikovski (1840-1893)
Uit "Notenkrakersuite" op. 71a
Trépak
Dans van de suikerfee
Bloemenwals
P.I. Tsjaikovski
Moi genie, moi angel, moi drug (Afanas’evich Fet)
  Otchevo (Heine)
B. Britten (1913-1976)
A cradle song
D. Kattenburg (1919-1944)
Flirtations, Blues and Tapdance
C. Saint-Saëns (1835-1921)
El Desdichado
F. Liszt
Liebestraum




 


Op zondag 30 september 2018 waren:

Twee jonge virtuozen in Abcoude

Heeft u ooit in de dorpskerk van Abcoude een zondagmiddagconcert bijgewoond? Zondag 30 september misschien? Door de hoge ramen zie je hoe de wind langs de (nu nog) groene boombladeren jaagt. Schaduwen vallen op de witte muren en de zon schijnt op het hout en het goud van het koor. Dit is de setting voor een grandioos concert door twee jonge vrouwen (18 en 20 jaar oud) die, hoewel ze nog aan het conservatorium studeren, toch al fantastische muzikale prestaties leveren. Ze spelen piano (Yang Yang Cai) en blokfluit (Lucie Horsch). Hun repertoire is veelzijdig en in dit programma lijkt hun voorkeur uit te gaan naar vogels, Franse componisten en Griekse mythologie: Apollo die Daphne achterna zit, Syrinx die door Pan in het nauw wordt gebracht…
Een blokfluit is natuurlijk geknipt om nachtegalenmuziek te spelen, en om ijle preludes van Debussy ten gehore te brengen, maar Lucy vertolkt ook een grappig, onconventioneel Koreaans stukje over een in de natuur spelend aapje. En wat de piano betreft: wie had gedacht dat een piano zo gevoelig een dreunende orgelfantasie van Bach ten gehore kan brengen?  Het was een prachtige middag die ons ook nog verbaasd deed staan: wist u dat de filosoof Jean-Jacques Rousseau ook musicus was? We kregen van hem een prachtige bewerking van Le Printemps van Vivaldi te horen. Een topper, dit concert.


Gespeeld werd (pdf programma):

J. van Eyck - Derde doen Daphne d’over schoone maegt
C.P.E. Bach - Sonate in g klein Wq 135 - Adagio - Allegro - Vivace
G.P. Telemann - Fantasia no. 9
J.S. Bach - Fantasia in c kl.t. BWV 906
F. Liszt - La leggierezza, uit: Trois études de concert S.144
I. Yun - Der Affenspieler, uit: Chinesische Bilder
B. Bartók - Three Folksongs from the County of Csík - 1. Rubato - 2. L’istesso tempo - 3. Poco vivo
L. Janaçek - March of the bluebird
J. van Eyck - Engels Nachtegaeltje
F. Couperin - Le Rossignol en Amour
J.-J. Rousseau - Le Printemps (after Vivaldi)
C. Debussy - Bruyères – Ondine - Feux d’Artifice, uit: Préludes livre II
C. Debussy- Syrinx
G. Fauré - Impromptu no. 2
J.B. de Boismortier - Sonate in e klein op. 91 no. 4 - Gayement - Gracieusement - Gayement


  • EXTRA CONCERT op 8 april door een viertal finalisten van het Prinses Christina Concours (viool met piano, piano solo en fagot met piano)

    Toptalent
    Vier jongeren: ze hebben de middelbare school of het conservatorium nog niet eens afgerond en ze spelen nu al als professionele musici. We konden ze afgelopen zondag (8 april) horen in de dorpskerk van Abcoude. Het werd lente, de zon scheen door de ramen; de bomen op het kerkplein waren nog kaal, maar alles beloofde een mooi voorjaar. Net zo veelbelovend waren de vier musici.


    Noortje van Doorn startte met haar fagot; ze speelde uit haar hoofd en liet het sonore zware geluid door de zonnige kerk huppelen.

    Maxim Heijmerink verraste met volwassen pianospel: vlugge, fuga-achtige nootjes van Bach en daarna La Chasse, het jachttafreel van Liszt, met beeldend hoorngeschal.


    Jorian van Nee (eveneens piano) speelde zo mogelijk nog virtuozer: dromerig in Rachmaninov, maar – vergis je niet – ook met watervallen van klanken. En dan Schumann met een typerend allegro waar alle elementen uit de Romantiek aanwezig waren: diepste gevoelens en verlangens, geweld, zachtheid.


    Vera Beumer (viool)  tenslotte speelde samen met Jorian een sonate van Brahms: gepassioneerd, beheerst, kortom: volwassen.
    Deze vier jongeren zijn finalisten van het Prinses Christina Concours en hebben het al ver geschopt terwijl ze hun muziekstudie nog niet eens hebben afgerond met een conservatoriumdiploma. Dit moeten toch top-musici worden, zou je zeggen. Het was sympathiek dat Abcoude Concerten deze jonge, zelfbewuste mensen de gelegenheid gaf podiumervaring op te doen. Met een hoogkwalitatieve uitvoering!


    Gespeeld werd:
    Noortje van Doorn (fagot): Weissenborn Etude nr. 15
    Maxim Heijmerink (piano): J.S. Bach Partita nr. 2: Sarabande en Rondo 
/ J. Haydn Sonate in e: eerste deel / F. Liszt Etude nr. 5: La Chasse / S. Prokofjev Sonate nr. 2 op. 14: deel 1 / F. Chopin Etude op. 10 nr. 12
    Noortje van Doorn (fagot) en Maxim Heijmerink (piano): C.M. von Weber Fagotconcert: deel 2 
/ C.M. von Weber Andante e Rondo Ungarese: deel 1 / E. Elgar Romance
    na de PAUZE
    Jorian van Nee (piano): S. Rachmaninov Moments Musicaux op. 16 nr. 1 / R. Schumann Allegro op. 8
    Vera Beumer (viool) en Jorian van Nee (piano): J. Brahms Sonate nr. 3: delen 1, 2 en 4



    • op 18 mrt de Shtelt Band Amsterdam - vertelling, zang en diverse instrumenten (o.a. viool, cello, accordeon)
    Vrolijke muziek in mineur: Klezmer in Abcoude
    Een koude maar zonnige zondagmiddag in de Dorpskerk in Abcoude. De zon schijnt door de lange Gotische ramen. Vier muzikanten komen op, een dochtertje steelt de show. Dan gaan ze spelen. Twee violen en een accordeon beginnen weemoedig, maar als de percussie er bij komt versnelt het ritme en wordt het vrolijk zodat het lijkt op een Oost-Europese dans. Het volgende stuk is recente huwelijksmuziek: de viool wordt vervangen door een mandoline en halverwege brengt de percussionist er met zijn ‘poyk’ weer snelheid en vrolijkheid in.  En er volgt nog veel meer moois.
    Het betreft hier professionele Klezmer muziek van de Shtetl Band Amsterdam, Jiddische muziek van vroeger en nu. Een Anatevka-sound, maar het lijkt ook op zigeunermuziek. Treurig en verhalend, maar ook aanstekelijk zodat je moet meebewegen. Een combinatie van heimwee en geluk. Een paar uur lang maakte deze band op 18 maart muziek in Abcoude: muzikaal, uit het hoofd, en onconventioneel.  Zo hoorden we via tablet en microfoon het carillon van de Westerkerk  een melodie spelen die zachtjes werd overgenomen door de violen en verder uitgewerkt door de andere twee musici. Of er klonk - onaangekondigd - klagend gezang dat overging in vioolspel en drumsolo. Of ze gingen improviseren op dichtregels van Judith Herzberger. Of ze lieten het publiek meezingen, eerst zachtjes, dan wat luider, dan hard, en dan weer zachter tot het zingen uitstierf en de violen weer tevoorschijn kwamen.
    En al die oude en nieuwe composities werden steeds enthousiast toegelicht door deze jonge, spontane musici. Het was weer een verrassend concert van Abcoude Concerten. Inderdaad: De mooiste muziek dicht bij huis!

    Gespeeld werd:
    Roots & Shoots:
    Het concertprogramma Roots and Shoots gaat terug naar de begintijd van de klezmermuziek. Prachtige traditionele stukken worden gecombineerd met veel nieuwe composities in de village-klezmer stijl. Gregor Schaefer schreef een khosidl (langzaam dansstuk) als eerbetoon aan de Bagel en ook de Anne Frank Boom wordt door de band toegespeeld. Bijzonder is de suite Beregovski meets Kiselgof: een ode aan de klezmerpioniers die een schat aan Joodse muziek hebben doorgegeven aan de jongere generaties.


  • Bob van der Ent - viool met Henry Kelder op piano (18 feb) met een voorprogramma door het 3e Strijkorkest van Muziekschool Amstelveen
  • GrootHuisConcert - diverse musici (14 jan)
  • DeJongDeJongPlus - 4 zangers, harmonium, orgel (17 dec)
  • Rosanne & Julia Philippens c.s. - violen, bas, piano (9 dec)
  • het Brisk Blokfluitkwartet (19 nov)
  • het duo Carrousel - gitaar en klarinet (22 okt)
  • het Rodion Trio - klarinet, saxofoon, piano (24 sep)
  •  


     
     
     
     
     
     

    overzicht 2018/2019 (PDF)

    20180930

    20181028

    20181125

    20181226

    20190113

    20190210

    20190310

    20190407

    Kaarten in de voorverkoop
    vanaf 2 weken voor het concert bij:
    Stomerij Van Rooijen, Hoogstraat 38A, Abcoude

    of online

     
    De concerten worden mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten en de Stichting M.T. Guggenheim Foundation
         
    Algemene informatie en programma-voorstellen gaarne naar: info@abcoudeconcerten.nl
    De organisatie van de concerten zou niet mogelijk zijn zonder de medewerking van de Protestantse Gemeente Abcoude, de inzet van diverse vrijwilligers en de coulance van onze vaste leveranciers:
  • Boutique des Fleurs, Abcoude
  • Wijnhandel De Wakende Haan, Abcoude
  • Dagwinkel Van der Wilt, Baambrugge
  •