Dorpskerk
Abcoude
De mooiste muziek ...
... dicht bij huis! Dorpskerk
Baambrugge

 

2022
folder 2022/2023
folder 2021/2022 is niet verschenen
folder 2020/2021
folder 2019/2020
2018/2019 (PDF)
20180930
20181028
20181125
20181226
20190113
20190210
20190310
20190407

 

GEHOORD EN GEZIEN

en van maart 2019 t/m januari 2022 heel veel annuleringen vanwege de Corona-pandemie.

2022: 6 feb ; 27 feb ; 18 mrt ; 20 mrt ; 24 apr ; 22 mei ; 19 jun ; 17 jul ; 28 aug ; 25 sep ; 30 okt ; 27 nov ; 26 dec

2021: 20 jun ; 27 jun; 25 jul ; 22 aug ; 26 sep ; 31 okt ; 28 nov ; 26 dec (geannuleerd) ;

2020 jul-dec: 12 jul ; 20 sep ; 11 okt ; 1 nov ; 8 nov (geannuleerd); 22 nov (geannuleerd); 26 dec (geannuleerd)

Seizoen 2019/2020:
17 mei (geannuleerd; uitgevoerd op 25 jul 2021)
19 apr GHC (Abcouder Harmonie - geannuleerd)
22 mrt (Johannes Passion - geannuleerd)

23/2/20 26/01/20 26/12/19 01/12/19 10/11/19 20/10/19 29/09/19 :

Op 28 november 2021:

Celloklas van het Koninklijk Conservatorium Den Haag in Dorpskerk Abcoude
Een heerlijk concert afgelopen zondag 28 november 2021: cellomuziek door tien studenten van het Koninklijk Conservatorium uit Den Haag. Heerlijk om deze jonge mensen te zien musiceren, soms alleen, soms met zijn tweeën of in grotere samenstellingen. Zoveel nationaliteiten die elkaar ontmoeten in de muziek. Ze hadden er zo’n plezier in, de blikken die ze elkaar toewierpen, de aandacht die ze hadden voor elkaars spel: dit zijn nu al serieuze musici. Alle eer aan hun docente Lucia Swarts.
Heerlijk was ook de muziek die gespeeld werd: veelal (voor mij) onbekende stukken. Eén nummer mag niet onvermeld blijven: het optreden van twee Spaanse meisjes waarbij de celliste begeleid werd door een gitariste. De vlammen sloegen er uit bij Siete cancones populares van De Falla!
Interessant was dat het programma hier en daar liet zien hoe de studenten bezig zijn met hun muziekstudie. Eén studente doet onderzoek naar overeenkomsten en verschillen tussen suites van Bach en Max Reger, een andere heeft een bewerking gemaakt van één van de Enigmavariaties van Elgar, een derde had het Larghetto van Victoria Yagling bewerkt.
Het was een mooie zondagmiddag: de zon scheen door de hoge ramen en dat maakte het concert nog eens extra feestelijk. Fijn dat, manoeuvrerend tussen alle coronamaatregelen, dit concert toch door kon gaan!

Tekst en foto: Berber Santema 

Op 23 februari 2020:

Een ongewoon concert in Abcoude: “Is Jazz Music Too?”

Storm en regen op zondag 23 februari, maar warempel, om 3 uur scheen de zon door de hoge ramen van de dorpskerk van Abcoude. Net op tijd om een bijzonder concert kracht bij te zetten. De saxofoon schitterde in het zonlicht en opende met een enorme uithaal. Abcoude-Concerten had weer iets speciaals georganiseerd: een optreden van Celia García García, piano en Femke IJlstra, saxofoon. Zij gaven op een wel heel bijzondere manier vorm aan hun optreden want ze speelden behalve muziek eigenlijk ook toneel. Het is een originele invalshoek: muziek ten gehore brengen van twee componisten (Ravel en Gershwin) en tegelijkertijd de geschiedenis vertellen van een zangeres, Eva Gauthier, die deze twee componisten met elkaar in contact bracht. Dit verhaal werd verteld door middel van het voorlezen van (wel dan niet imaginaire) brieven.

Het verhaal
Eva is zangeres en heeft op haar 17e al zangles gehad in Parijs. Ze gaat in 1910 naar Java waar ze de Javaanse muziek leert kennen, en zelfs gamelan leert spelen. Dan vertrekt ze naar New York en dat hoor je aan de muziek: de saxofoon jaagt met een snelle, felle solo door de straten van die drukke stad. In contrast daarmee komt vervolgens een subtiel Javaans lied dat Celia en Femke prachtig zingen, de tonen van elkaar overnemend, luisterend, muzikaal. Dan worden Ravel en Gershwin geïntroduceerd, elk aan een kant van de oceaan, de ene met een zwarte hoed op, de andere met een grijze. En ondertussen horen we hun muziek, geïnspireerd en vrolijk gespeeld. In 1918 spoort Ravel Eva aan naar Parijs te komen, ze zit daar op een terras, terwijl aan de overkant net een huis door granaten is verwoest. Maar Eva geniet van de contacten met o.a. Satie en Strawinski, ze houdt van hun vooruitstrevende muziek en zingt hun liederen. Dan is het 1923, Eva zingt weer in de VS. Ze heeft kennis gemaakt met Gershwin, een beginnend componist die haar interesse heeft opgewekt vanwege zijn vernieuwende, jazzy composities. Een Amerikaanse muziekrecensent geniet van de vele reacties tijdens een van hun concerten: sommigen applaudisseren, anderen durven er niet vooruit te komen dat ze het eigenlijk best aardige muziek vinden en weer anderen vinden de nieuwe muziek een belediging. Gershwin is teleurgesteld dat zijn composities niet aanspreken en Eva  bemoedigt hem: “De mensen zijn nog niet klaar voor je muziek”. Ze adviseert hem naar Parijs te gaan, want Ravel wil hem spreken. Gershwin gaat maar voelt zich minderwaardig. Hij wil les van Ravel, maar die bewondert hem alleen maar en vindt het niet nodig om diens unieke stijl bij te schaven. En Eva gaat door met haar spraakmakende concerten: voor de pauze klassieke, bekende werken, na de pauze jazz en nieuwe muziek. Dit is haar roeping.

De musici
De twee musici in Abcoude waren fantastisch op elkaar ingespeeld. De smachtende klarinet vroeg - en verdiende - alle aandacht! Geen stijf optreden, maar losjes, jazzy, overtuigd. En de pianiste: we hadden haar in het concert van januari ook al gehoord, toen ze de Academisten van het Concertgebouw begeleidde: geweldig! Beide musici zijn klassiek geschoold, maar spelen evenzogoed jazz. Ze verdienen alleen al applaus om hun originele benadering van de muziek, wat ook al bleek uit het programma. De te spelen nummers waren niet [tevoren] vermeld!

Tekst: B. Santema; illustratie Eline Jetten
 
Het programma  
   
George Gershwin (1898–1937)
Rhapsody in Blue, 1924 (intro)
Gershwin
1st Prelude for piano solo, 1926 
Gershwin
2nd Prelude for piano solo, 1926 
Maurice Ravel (1875–1937)
Le jardin féerique uit Ma mère l’oye, 1910
Christian Lauba (*1952)
Bebop, étude voor saxofoon solo, 2012
Anoniem
Nina bobo (Indonesisch wiegenliedje)
Ravel
Laideronette, impératrice des pagodes uit Ma mère l’oye, 1910
Ravel
2e deel uit Vioolsonate, 1927
Irving Berlin (1888–1989)
Everybody step, 1921
Gershwin
I've got rhythm, 1930
Gershwin
It ain't necessarily so uit Porgy & Bess, 1935
Vincenzo Bellini (1801–1835)
Dolente immagine di fille mia, 1829
Gershwin
3rd Prelude for piano solo, 1926 
Darius Milhaud (1892–1974)
Chant de nourrice uit Poèmes Juifs, 1916
Ravel
Petit Pouce uit Ma mère l’oye, 1910
Gershwin
Rhapsody in Blue, 1924
Ravel
Jeux d'eau voor piano solo, 1901
Gershwin
Summertime, 1935
Ravel
Pavane pour une infante défunte, 1899 
Gershwin
The man I love, 1924



Op 26 januari 2020

Europees toptalent in Abcoude

Europees toptalent in Abcoude, de Academisten van het Concertgebouworkest, die afgelopen zondag in de Dorpskerk speelden. Ze begonnen met een mini-hoornconcertje van Mozart met in het midden een duet tussen hoorn en viool als een dialoog tussen twee geliefden. Ook de Poolse Grażyna Bacewicz (1909-1969) kon het lyrische heel mooi oproepen. Een prachtig kwartet voor 4 violen –geheimzinnig, lyrisch en stoer – van weer zo’n ten onrechte bijna vergeten vrouwelijke componist. In een deel uit de derde vioolsonate van Grieg was de piano vervangen door een marimba, maar het bleef “espressivo alla romanza”. Een verrassing was het pianokwintet van Vaughan Williams. Het grote romantische gebaar afgewisseld met verstilde innigheid. Muziek die je omhoog tilt. En zo was deze middag de hartstochtelijke lyriek de rode draad. Groot applaus in de volle kerk na afloop.

 

Foto (door Saar Koopman):
Academist Fabricio Cilla (re), samen met aanvoerder tweede violen van het Concertgebouworkest Henk Rubingh (li).




Op 26 december 2019

Prachtig kerstconcert met boze kameel

In de Dorpskerk van Abcoude klonk afgelopen 2e Kerstdag weer een concert op hoog niveau. Deze keer gewijd aan het Groot Mysterie ofwel Magnum Mysterium van de geboorte van Christus.

Het Vocaal Ensemble Larynx kwam met een origineel programma. Je hoorde de rust in de lijnen van typische Renaissance-componisten als Tallis en Victoria, terwijl Francis Poulenc als 20ste eeuwer liet voelen hoe mystiek ook kan ontspringen aan milde dissonanten. Je onderging het stralende van de noten van Claudio Monteverdi, noten die voorzichting willen uitbreken naar meer drama. Tussendoor werd als contrapunt het verhaal van J.W.F. Weremeus Buning verteld over Jakob de Bijter, kameel onderweg naar Bethlehem, die het nergens mee eens was. Arvo Pärt trok zich van dit alles niets aan. Terug naar af. Lange lijnen die eindeloos blijven komen als golven naar het strand; geen ego, alleen het gevoel van eeuwigheid.

De blazers van Hoog van de Toren zorgden voor de begeleiding met de typische samenklank van baroktrombones en de cornetto die als een engeltje overal overheen zweefde.

De kerk was goed gevuld.



Tekst: Leo Cnossen, foto: Ernst Schutte
Op de foto:
Vocaal Ensemble Larynx en blazersensemble "Hoog van de Toren" nemen een staande ovatie in ontvangst



Op 1 december 2019 in Baambrugge

Louter geluksmuziek!

Wat een prachtig idee van het ensemble BarokVrienden om een programma op te bouwen rond geluksaria’s van J.S. Bach. Ze klonken afgelopen zondag in de Dorpskerk van Baambrugge. Het begon al met een paar aria’s uit de cantate “Schwingt freudig euch empor”, met veel gevoel gezongen door sopraan Saskia van der Wel. In twee aria’s uit een bruiloftscantate riep Bach ons daarna nota bene op “te oefenen in het liefhebben en elkaar schertsend te liefkozen”! De fraaie barokhobo van Marjolein Koning droeg nog eens extra bij aan het geluksgevoel. De aria’s werden afgewisseld door een paar orgelfuga’s en enkele weldadige instrumentale stukken van o.a. Telemann en Händel. Een zeer geslaagd en goed bezocht concert van de Stichting Abcoude-Baambrugge Concerten.

Tekst: P. Huygen, foto: E. Schutte
Op de
foto: BarokVrienden in de Dorpskerk Baambrugge
v.l.n.r.: Elisabeth IngenHousz (viool), Marjolein Koning (hobo), Vincent van Laar (klavecimbel), Saskia van der Wel (cello)  



Op 10 november 2019

Weense klassiekers in Abcoude

Een Weens programma in de Abcoudse dorpskerk? Ja zeker, maar niet met walsen van Strauss, maar met stukken van die andere geweldenaars: Mozart, Beethoven en Schubert, gespeeld door Bob van der Ent (viool) en Daniël Kramer (piano), beide topmusici. 

Op het programma stonden afgelopen zondagmiddag drie wondermooie stukken, die nog werden aangevuld met een vierde, namelijk ‘Liebesleid’ van Kreisler. Dit was een verjaardagscadeautje voor oud-burgemeester Annette van der Most.

Het zonlicht in de mooie kerk gaf extra glans aan de sprankelende Sonate van Mozart (KV 526) en de Sonate opus 30 nr 3 van Beethoven. Na de pauze was de zon verdwenen en begon het al wat te schemeren; des te mooier klonk de weemoedige Fantasie D934 van Schubert. Het publiek – de kerk was vol - luisterde ademloos. Muziek waar je gelukkig van wordt!


Foto: Rokhash Kolek, tekst: B. Santema
Op de foto: Violist Bob van der Ent en pianist Daniël Kramer in de sfeervolle Dorpskerk van Abcoude




Op 20 oktober 2019

Zondag was een mooie herfstdag

In de middag konden we de herfst vieren in de Dorpskerk van Abcoude, tijdens het concert van het Aleida Ensemble. Het herfstige licht komt door de gotische hoge ramen naar binnen en je kunt de bomen om de kerk in hun herfsttooi zien. De muziek die gespeeld werd sloot heel goed aan bij deze herfstsfeer. Het Aleida ensemble bestaat uit een sopraanzangeres, een altvioliste, fluitiste en een harpiste, een prachtige combinatie die vooral goed past bij de gespeelde muziek.

Het ensemble speelde muziek uit het begin van de twintigste eeuw van de Franse componisten Reynaldo Hahn, Louis Vierne, Maurice Ravel en Darius Milhaud  en de Engelse componist John Tavener.  Voor mij was het hoogtepunt de liedcyclus "To a child dancing in the Wind" van Tavener, dat qua sfeer en ook door de instrumentatie met harp aan Mahler deed denken.


Foto: Rokhash Kolek, tekst: Berber Santema
Op de foto: Het Aleida Ensemble, v.l.n.r. Elena Vyaznikova (fluit), Anna Smith (altviool), Maria Valdmaa (sopraan), Victoria Davies (harp), in de Dorpskerk van Abcoude.





Op 29 september 2019

Op zondag 29 september opende het Hexagon ensemble het concertseizoen in de Dorpskerk van Abcoude met het programma "Russen tussen hemel en aarde". De musici hebben een grote affiniteit met Russische muziek en met Rusland, waar ze vele keren rondgereisd hebben en op diverse plaatsen concerten hebben gegeven. Dit keer muziek uit de negentiende/begin twintigste eeuw van de componisten Modest Moessorgsky (schilderijententoonstelling) Serge Rachmaninov, Nicolay Rimsky-Korsakov en Mikhail Ippolitov-Ivanov. Dit was de mooiste schilderijententoonstelling die we gehoord hebben. Een overweldigend concert dat door de bezoekers met een lang en luid applaus werd afgesloten. 

 

 

 


 

Seizoen 2018/2019:

Gehoord op 10 februari 2019:
Grupo del Sur: Tango’s in de dorpskerk van Abcoude

Tango’s bij Abcoude Concerten, een apart geluid in deze concertreeks waar we toch meestal klassieke muziek te horen krijgen. Toch paste dit concert (afgelopen zondag 10 februari) perfect in de serie: het betrof geen dansmuziek maar luistermuziek. En dan denk je al gauw aan Piazzolla en de bandoneon, die ons zo bekend is geworden tijdens het koninklijk huwelijk in 2002.   
Inderdaad, ook de Grupo del Sur brengt deze muziek: spannende ritmes, opeens van langzaam naar snel overgaand, van verhalend naar fel, vaak in mineur. Somberte, heimwee en hartstocht. Gespeeld door een ensemble met behalve de bandoneon een piano, een viool, een bas en een gitaar. Meestal waren voor de eerste drie de hoofdtonen weggelegd, maar ook bas en gitaar hadden een onvervangbare rol.  Met zijn vijven creëerden de musici een prachtige sound die nog eens extra mooi uitkwam door de fraaie akoestiek van de Dorpskerk.
Behalve Astor Piazzolla stonden er ook andere componisten op het programma: Agri, Ziegler, en zelfs kregen we composities van de bassist Marc van Rooij te horen, allemaal in de stijl van Piazzolla. Over Piazzolla werd nog het een en ander verteld. Wist u dat hij geen Argentijnse maar Italiaanse ouders had? En dat zijn composities in eerste instantie niet geapprecieerd werden, noch door de gevestigde klassiek-minnaars, noch door de traditionele tangofans? Hij is een mooi voorbeeld van iemand die ondanks veel tegenwerking toch zijn eigen weg insloeg en uiteindelijk uiterst origineel werk heeft afgeleverd!
B.Santema

Programma:
composities van Astor Piazzolla (1921-1992), Antonio Agri (1932-1998), Pablo Ziegler (*1944) en Marc van Rooij (*1961)





Op 13 januari 2019: Academisten in de Dorpskerk


Abcoude had afgelopen zondag de eer een aantal zeer begenadigde musici te mogen beluisteren. Het betrof een groepje jongeren die hun muziekopleiding al hebben voltooid, prijzen hebben gewonnen,  (waaronder natuurlijk het Prinses Christina Concours) en al regelmatig optreden. Dit jaar waren ze door het Koninklijk Concertgebouworkest uitgekozen om nog een jaar bij hen in de leer te gaan. Wat een geluksvogels! Een betere begeleiding dan die van leden van het Concertgebouworkest bestaat er immers nauwelijks!
Eigenwijs omdat ze het al zo ver geschopt hebben? Verwend vanwege hun geprivilegieerde positie? Nee, fris en enthousiast was hun optreden. Het groepje betrof 8 musici (3 violen, altviool, cello, contrabas, klarinet en harp) en ze werden ondersteund door twee échte leden van het orkest (fluit en hobo).
Het was dan ook een perfect optreden dat begon met het Strijkkwintet nr 26 van Onslow, een componist uit de eerste helft van de 19e eeuw. De romantiek spatte er van af en het deed denken aan Schubert: onstuimig, verlangend met in het derde deel een lieflijk thema en in het vierde een hartstochtelijk besluit.
Het tweede stuk was van Ravel: Introduction et Allegro, uit 1905. De harp en de ijle tonen van de fluit bepaalden de ‘sound’ die zo kenmerkend is voor de Franse muziek uit het begin van de 20e eeuw.
Na de pauze was Prokofjev aan de beurt met Trapèze. In 1924 componeerde Prokofjev op bestelling – maar het mocht niet te duur zijn, daarom slechts voor 5 musici -  een ballet voor een Russisch gezelschap. Het werd een circusvoorstelling met zeer visuele muziek, je kan je er van alles bij voorstellen. En zoals dat gaat met muziek: alle fantasieën zijn geoorloofd!
Het was een krachtig en zeer muzikaal optreden van zeer talentvolle jongeren. Abcoude Concerten wenst hun een succesvolle toekomst.

Kersten McCall (solofluitist van het RCO) en Ivan Podyomov (solohoboïst van het RCO) spelen met de RCO academisten van seizoen 2018/2019:

Coraline Groen, viool
Victoria Constien, cello
Remus Rîmbu, viool
Lucía Mateo Calvo, contrabas
Isobel Warmelink, viool
Annemiek de Bruin, klarinet
Anna Maria Wünsch, altviool
Lauriane Chenais, harp

Programma:
• George Onslow – String Quintet  nr.26 op.67
• Maurice Ravel – Introduction and Allegro
• Sergei Prokofjev – Quintet in g minor




Op Tweede Kerstdag 2018 : "een ontspannend kerstconcert"

Brothers & Sisters

 

Charlotte en Josefien Stoppelenburg

en

Martijn en Stefan Blaak

De Dorpskerk van Abcoude is uitermate geschikt voor een kerstconcert. Het interieur heeft zo weinig nodig om een feestelijke sfeer uit te stralen. De kroonluchters branden en doen het koperwerk op het koorhek schitteren. Uiteraard draagt de grote kerstboom nog extra bij tot de sfeer.
Op Tweede Kerstmiddag traden hier twee jonge vrouwen (zussen) en twee jonge mannen (broers) op. Charlotte en Josefien Stoppelenburg zongen en Martijn en Stefan Blaak speelden quatre-mains piano. Duidelijk was te horen dat deze vier musici regelmatig met elkaar optreden. De duetten werden begeleid door sprankelend vierhandig pianospel dat wel een heel orkest leek te verbeelden. Ook de solo’s mochten er zijn. Vooral de donkere mezzospraan met haar diepe bereik gaf kleur aan de liederen. Ook de vader van de zangeressen speelde een rol, zij het als componist. Hij had enkele liederen van een nieuwe compositie voorzien, en tevens nieuwe pianoarrangementen gemaakt.
Het repertoire was slechts ten dele gericht op kerstmis, wat de originaliteit ten goede kwam. Zo hoorden we – naast enkele stukken uit de Messiah - ook een vrolijke Beethoven (pianovariaties over een thema van Waldstein) en een romantische Liszt (Im Rhein en Liebestraum). Een verrassing was de kennismaking met werk van Dick Kattenburg, een Nederlandse componist en slachtoffer van de Holocaust. Zijn muziek had van de Duitsers het etiket ‘Entartete Kunst’ gekregen. De pianisten speelden van hem een blues-, een tapdans- en een jazzcompositie.
Als toegift kreeg het publiek een kattenduet te horen. De zangeressen kregen de zaal aan het lachen met de ariazingende katten, die zelfs de subliem begeleidende pianisten belaagden.


Programma (pdf):

G.F. Händel (1685-1759)
He shall feed his flock (Messiah)

 

Rejoice (Messiah)
L. van Beethoven (1770-1827)
Variationen über ein Thema des Grafen von Waldstein
O. Respighi (1879-1936)
O car dolce mio figlio (La Nativitá del Signor)
F. Liszt (1811-1886)
Im Rhein, im schönen Strome (Heine)
W. Stoppelenburg (1943)
Selectie uit ‘Valasus’, een Nederlandse versie van ‘A Ceremony of Carols’

Vrolijkheden vrolijkheid 

O Kerstnacht 

In dulci jubilo
P.I. Tsjaikovski (1840-1893)
Uit "Notenkrakersuite" op. 71a
Trépak
Dans van de suikerfee
Bloemenwals
P.I. Tsjaikovski
Moi genie, moi angel, moi drug (Afanas’evich Fet)
  Otchevo (Heine)
B. Britten (1913-1976)
A cradle song
D. Kattenburg (1919-1944)
Flirtations, Blues and Tapdance
C. Saint-Saëns (1835-1921)
El Desdichado
F. Liszt
Liebestraum







Op zondag 30 september 2018 waren:

Twee jonge virtuozen in Abcoude

Heeft u ooit in de dorpskerk van Abcoude een zondagmiddagconcert bijgewoond? Zondag 30 september misschien? Door de hoge ramen zie je hoe de wind langs de (nu nog) groene boombladeren jaagt. Schaduwen vallen op de witte muren en de zon schijnt op het hout en het goud van het koor. Dit is de setting voor een grandioos concert door twee jonge vrouwen (18 en 20 jaar oud) die, hoewel ze nog aan het conservatorium studeren, toch al fantastische muzikale prestaties leveren. Ze spelen piano (Yang Yang Cai) en blokfluit (Lucie Horsch). Hun repertoire is veelzijdig en in dit programma lijkt hun voorkeur uit te gaan naar vogels, Franse componisten en Griekse mythologie: Apollo die Daphne achterna zit, Syrinx die door Pan in het nauw wordt gebracht…
Een blokfluit is natuurlijk geknipt om nachtegalenmuziek te spelen, en om ijle preludes van Debussy ten gehore te brengen, maar Lucy vertolkt ook een grappig, onconventioneel Koreaans stukje over een in de natuur spelend aapje. En wat de piano betreft: wie had gedacht dat een piano zo gevoelig een dreunende orgelfantasie van Bach ten gehore kan brengen?  Het was een prachtige middag die ons ook nog verbaasd deed staan: wist u dat de filosoof Jean-Jacques Rousseau ook musicus was? We kregen van hem een prachtige bewerking van Le Printemps van Vivaldi te horen. Een topper, dit concert.


Gespeeld werd (pdf programma):

J. van Eyck - Derde doen Daphne d’over schoone maegt
C.P.E. Bach - Sonate in g klein Wq 135 - Adagio - Allegro - Vivace
G.P. Telemann - Fantasia no. 9
J.S. Bach - Fantasia in c kl.t. BWV 906
F. Liszt - La leggierezza, uit: Trois études de concert S.144
I. Yun - Der Affenspieler, uit: Chinesische Bilder
B. Bartók - Three Folksongs from the County of Csík - 1. Rubato - 2. L’istesso tempo - 3. Poco vivo
L. Janaçek - March of the bluebird
J. van Eyck - Engels Nachtegaeltje
F. Couperin - Le Rossignol en Amour
J.-J. Rousseau - Le Printemps (after Vivaldi)
C. Debussy - Bruyères – Ondine - Feux d’Artifice, uit: Préludes livre II
C. Debussy- Syrinx
G. Fauré - Impromptu no. 2
J.B. de Boismortier - Sonate in e klein op. 91 no. 4 - Gayement - Gracieusement - Gayement




Seizoen 2017/2018:

  • EXTRA CONCERT op 8 april 2018 door een viertal finalisten van het Prinses Christina Concours (viool met piano, piano solo en fagot met piano)

    Toptalent
    Vier jongeren: ze hebben de middelbare school of het conservatorium nog niet eens afgerond en ze spelen nu al als professionele musici. We konden ze afgelopen zondag (8 april) horen in de dorpskerk van Abcoude. Het werd lente, de zon scheen door de ramen; de bomen op het kerkplein waren nog kaal, maar alles beloofde een mooi voorjaar. Net zo veelbelovend waren de vier musici.


    Noortje van Doorn startte met haar fagot; ze speelde uit haar hoofd en liet het sonore zware geluid door de zonnige kerk huppelen.

    Maxim Heijmerink verraste met volwassen pianospel: vlugge, fuga-achtige nootjes van Bach en daarna La Chasse, het jachttafreel van Liszt, met beeldend hoorngeschal.


    Jorian van Nee (eveneens piano) speelde zo mogelijk nog virtuozer: dromerig in Rachmaninov, maar – vergis je niet – ook met watervallen van klanken. En dan Schumann met een typerend allegro waar alle elementen uit de Romantiek aanwezig waren: diepste gevoelens en verlangens, geweld, zachtheid.


    Vera Beumer (viool)  tenslotte speelde samen met Jorian een sonate van Brahms: gepassioneerd, beheerst, kortom: volwassen.
    Deze vier jongeren zijn finalisten van het Prinses Christina Concours en hebben het al ver geschopt terwijl ze hun muziekstudie nog niet eens hebben afgerond met een conservatoriumdiploma. Dit moeten toch top-musici worden, zou je zeggen. Het was sympathiek dat Abcoude Concerten deze jonge, zelfbewuste mensen de gelegenheid gaf podiumervaring op te doen. Met een hoogkwalitatieve uitvoering!


    Gespeeld werd:
    Noortje van Doorn (fagot): Weissenborn Etude nr. 15
    Maxim Heijmerink (piano): J.S. Bach Partita nr. 2: Sarabande en Rondo 
/ J. Haydn Sonate in e: eerste deel / F. Liszt Etude nr. 5: La Chasse / S. Prokofjev Sonate nr. 2 op. 14: deel 1 / F. Chopin Etude op. 10 nr. 12
    Noortje van Doorn (fagot) en Maxim Heijmerink (piano): C.M. von Weber Fagotconcert: deel 2 
/ C.M. von Weber Andante e Rondo Ungarese: deel 1 / E. Elgar Romance
    na de PAUZE
    Jorian van Nee (piano): S. Rachmaninov Moments Musicaux op. 16 nr. 1 / R. Schumann Allegro op. 8
    Vera Beumer (viool) en Jorian van Nee (piano): J. Brahms Sonate nr. 3: delen 1, 2 en 4





    • op 18 mrt 2018 de Shtelt Band Amsterdam - vertelling, zang en diverse instrumenten (o.a. viool, cello, accordeon)
    Vrolijke muziek in mineur: Klezmer in Abcoude
    Een koude maar zonnige zondagmiddag in de Dorpskerk in Abcoude. De zon schijnt door de lange Gotische ramen. Vier muzikanten komen op, een dochtertje steelt de show. Dan gaan ze spelen. Twee violen en een accordeon beginnen weemoedig, maar als de percussie er bij komt versnelt het ritme en wordt het vrolijk zodat het lijkt op een Oost-Europese dans. Het volgende stuk is recente huwelijksmuziek: de viool wordt vervangen door een mandoline en halverwege brengt de percussionist er met zijn ‘poyk’ weer snelheid en vrolijkheid in.  En er volgt nog veel meer moois.
    Het betreft hier professionele Klezmer muziek van de Shtetl Band Amsterdam, Jiddische muziek van vroeger en nu. Een Anatevka-sound, maar het lijkt ook op zigeunermuziek. Treurig en verhalend, maar ook aanstekelijk zodat je moet meebewegen. Een combinatie van heimwee en geluk. Een paar uur lang maakte deze band op 18 maart muziek in Abcoude: muzikaal, uit het hoofd, en onconventioneel.  Zo hoorden we via tablet en microfoon het carillon van de Westerkerk  een melodie spelen die zachtjes werd overgenomen door de violen en verder uitgewerkt door de andere twee musici. Of er klonk - onaangekondigd - klagend gezang dat overging in vioolspel en drumsolo. Of ze gingen improviseren op dichtregels van Judith Herzberger. Of ze lieten het publiek meezingen, eerst zachtjes, dan wat luider, dan hard, en dan weer zachter tot het zingen uitstierf en de violen weer tevoorschijn kwamen.
    En al die oude en nieuwe composities werden steeds enthousiast toegelicht door deze jonge, spontane musici. Het was weer een verrassend concert van Abcoude Concerten. Inderdaad: De mooiste muziek dicht bij huis!

    Gespeeld werd:
    Roots & Shoots:
    Het concertprogramma Roots and Shoots gaat terug naar de begintijd van de klezmermuziek. Prachtige traditionele stukken worden gecombineerd met veel nieuwe composities in de village-klezmer stijl. Gregor Schaefer schreef een khosidl (langzaam dansstuk) als eerbetoon aan de Bagel en ook de Anne Frank Boom wordt door de band toegespeeld. Bijzonder is de suite Beregovski meets Kiselgof: een ode aan de klezmerpioniers die een schat aan Joodse muziek hebben doorgegeven aan de jongere generaties.




  • Bob van der Ent - viool met Henry Kelder op piano (18 feb 2018) met een voorprogramma door het 3e Strijkorkest van Muziekschool Amstelveen
  • GrootHuisConcert - diverse musici (14 jan 2019)
  • DeJongDeJongPlus - 4 zangers, harmonium, orgel (17 dec 2017)
  • Rosanne & Julia Philippens c.s. - violen, bas, piano (9 dec 2017)
  • het Brisk Blokfluitkwartet (19 nov 2017)
  • het duo Carrousel - gitaar en klarinet (22 okt 2017)
  • het Rodion Trio - klarinet, saxofoon, piano (24 sep 2017)
  •  



     
     
     

     

     


     

    Voor algemene correspondentie en programmavoorstellen
    info@abcoudeconcerten.nl

    Kaartverkoop:
    online tot middernacht
    op de (zaterdag)avond voor het concert
    of
    voor aanvang van het concert
    aan de kassa met PIN betalen.


    Bij problemen met online bestellen tel.: 287204 of email penningmeester -at- abcoudeconcerten.nl.

    De concerten worden mede mogelijk gemaakt door het
    Fonds Podiumkunsten en de
    Stichting M.T. Guggenheim Foundation

      logo MTGF logo FPK       

    De organisatie van de concerten zou niet mogelijk zijn zonder de medewerking van
    de Protestantse Gemeente Abcoude, de Hervormde Gemeente Baambrugge
    en de inzet van diverse vrijwilligers.